Niemal od roku organizacje branżowe spierają się o to, czy lepsze są drogi budowane w technologii betonowej czy asfaltowej. GDDKiA informując o budowie dróg w tej pierwszej nie przedstawiła dokładnej analizy powodów podjęcia swojej decyzji. Tej domaga się Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa.
Brak rzetelnych danych?
„Po raz kolejny wnioskujemy o pilne przeprowadzenie doboru technologii w zakresie planowanych do 2025 roku inwestycji w drogi ekspresowej i autostrady w Polsce. Domagamy się także, aby analiza została przeprowadzona w sposób transparentny, z możliwością delegowania obserwatorów przez zainteresowane strony” – piszą w piśmie do szefostwa MIR i GDDKiA przedstawiciele OIGD i PSWNA.
Oba stowarzyszenia do tej pory, mimo wielokrotnych próśb, nie otrzymały ze strony MIR i GDDKiA szczegółowej metodologii wyliczeń kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowej i asfaltowej, które zawarto w wielokryterialnej analizie z 2014 roku. To na jej podstawie podjęto decyzję o budowie dróg w technologii betonowej w latach 2014-2023.
Asfalt jednak tańszy?
„Nie udostępniono nam zastosowanej metody badawczej, sposobu pomiaru, sposobu dokonania wyliczeń, odcinków uwzględnionych w analizie ani nazwy partnera badania” – wyliczają autorzy pisma. PSWNA i OIGD przeprowadziły własną niezależną analizę przy współpracy z firmą ABAKK. Czytamy w niej, że technologia asfaltowa jest bardziej uzasadniona z punktu widzenia kosztów ekonomicznych i społecznych, a oszczędności płynące z jej wyboru mogą sięgnąć 1,2 mld zł w perspektywie 30 lat.
Odpowiedzialna decyzja
W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, najpóźniej do 2025 roku powinno powstać około 3,9 tys. km nowych dróg oraz 57 obwodnic, czyli niemal cała sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce. Ogromna waga tych inwestycji nakazuje zdaniem PSWNA i OIGD przeprowadzenie niezależnej analizy w kontekście technologii budowy dróg. Organizacje proponują, by zamawiający dopuścił możliwość składania ofert w dwóch wariantach nawierzchni – betonowej i asfaltowej.
Czytaj też:
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.